نشست دوره‌ای با مدیران عامل شرکت‌های عضو پارک فاوا

1402/10/05 در ساعت 14:00:00

نشست فصلی مدیران عامل شرکت‌های فناور عضو پارک، روز سه‌شنبه ۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ با حضور مهندس اکبر قنبرپور، مشاور وزیر و سرپرست پارک فاوا و مدیران پارک، با هدف طرح مسائل و دغدغه‌های موجود در شرکت‌ها و معرفی خدمات صندوق پژوهش و فناوری شهید بهشتی به شرکت‌ها برگزار شد.

نشست دوره‌ای با مدیران عامل شرکت‌های عضو پارک فاوا


در ابتدای این نشست، مهندس اکبر قنبرپور، مشاور وزیر و سرپرست پارک فاوا، ضمن خوشامدگویی به مدیران عامل شرکت‌های عضو و همکاران ستاد پارک فاوا و ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه، به قدمت پارک‌ها در کشور و لزوم توجه به ارزش پیشنهادی پارک‌ها برای جامعه فناوری کشور اشاره کرد و گفت: بیش از دو دهه از  ایجاد پارک‌ها در کشور می‌گذرد؛ بنابراین نسبت به سایر نهادهایی که برای توسعه فناوری در کشور ایجاد شدند، باسابقه محسوب می‌شوند. با توجه به اهمیت موضوع، در دهه سوم ایجاد پارک‌ها در کشور، باید بدانیم که پارک‌ها با چه هدفی ایجاد شده‌اند و ارزش پیشنهادی آن برای جامعه فناوری کشور چیست.

مشاور وزیر و سرپرست پارک فاوا ادامه داد: در خصوص ارزش پیشنهادی پارک‌ها و به خصوص پارک‌های تخصصی می‌توان پاسخ‌های متفاوتی داد. به عنوان مثال یک پارک که با رویکرد عمومی در یک استان ایجاد شده است، نقش حمایت‌گری و تسهیل‌گری برای شرکت‌های دانش‌بنیان را به عهده دارد. علاوه بر آن ممکن است پارک‌هایی با رویکرد کسب‌وکاری در کشور ایجاد شوند که هدف آن‌ کمک به انواع کسب‌وکارها (خصوصاً فناوری‌محور) خواهد بود.

قنبرپور درخصوص ایجاد پارک‌های تخصصی در کشور و وابستگی آن‌ها به سازمان مؤسس پارک تصریح کرد: در کشور ما حداقل 4 پارک تخصصی، ذیل وزارتخانه‌های نیرو، نفت، جهاد کشاورزی و ارتباطات و فناوری اطلاعات تأسیس شده است. مهم است که لزوم ایجاد پارک تخصصی حوزه فاوا ذیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارزش پیشنهادی آن را با وجود پارک‌های متعدد در کشور بدانیم. مسئله اصلی ایجاد پارک‌های فناوری تخصصی، نیاز صنعت است که در اختیار وزارتخانه مربوطه قرار دارد. در واقع وزارتخانه اختیار جهت‌دهی و تنظیم‌گری را دارد؛ بنابراین باید فعالیت‌ها و برنامه‌های پارک‌های تخصصی و شرکت‌های عضو آن که مورد حمایت وزارتخانه مربوطه هستند نیز معطوف بر نیازها و اولویت‌های این وزارت باشد.

وی ادامه داد: امروز در کشور با پروژه‌های بزرگی مواجه هستیم. انتظار وزارتخانه از ما، انتظار ما از شرکت‌های عضو و انتظار شرکت‌های عضو از ما باید این باشد که پروژه‌های بزرگ تعریف شده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین نیازهایی که در حوزه فاوا در کشور وجود دارد، توسط شرکت‌های عضو پارک فاوا انجام شود. پارک فاوا تاکنون این رویکرد را دنبال کرده و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درخواست کرده که از توان مهندسی و تولید شرکت‌هایی که در پارک فاوا هستند، استفاده نمایند. 

مشاور وزیر و سرپرست پارک فاوا با اشاره به هم‌افزایی توان موجود در شرکت‌های پارک فاوا گفت: در حال حاضر اَبرپروژه وزارت ارتباطات، پروژه‌ی FTTH است و بسیاری از اپراتورهایی که در این حوزه به فعالیت مشغول هستند، تمایل دارند تا از توان داخل استفاده نمایند ولیکن متأسفانه توان داخل به لحاظ کمیت تولید، امکان پاسخگویی به نیازهای موجود در کشور را ندارند. بنابراین بهترین رویکرد، هم‌افزایی توان فنی و دانشی موجود در شرکت‌ها خواهد بود.

مهندس اکبر قنبرپور در پایان یادآور شد: انتظار امروز ما از یک پارک فناوری که در دهه سوم فعالیت خود قرار دارد، این است که نیاز کشور را برطرف کرده و توان موجود در شرکت‌ها را هم‌افزا نماید. بخش عمده هم‌افزایی، فنی و کسب‌و‌کاری خواهد بود و بخشی نیز می‌تواند در راستای حل مسائل و چالش‌های موجود در داخل پارک باشد که هدف فوق، یکی از اهداف برگزاری جلسات دوره‌ای است.

در ادامه این نشست که با حضور مدیران پارک فاوا برگزار شد، دکتر صادقی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، به معرفی خدمات این صندوق با هدف حمایت از کسب‌وکارها و فعالین زیست‌بوم فناوری کشور پرداخت.

در پایان این نشست، پرسش و پاسخ میان شرکت‌ها و سرپرست پارک فاوا در خصوص مسائل مختلف در پارک، از جمله لزوم عضویت شتاب‌دهنده‌ها در پارک و بررسی امکان بهره‌مندی آن‌ها از مزیت قانونی معافیت‌های مالیاتی، تسریع فرایند حل مسائل مربوط به توسعه زیرساخت‌های پارک، حل مشکلات مرتبط با کمبود فضای شرکت‌ها و موضوع مهاجرت نیروی انسانی مطرح شد.

نظر جدید
0%